Sunday, January 29, 2006

الشتا



أول ما افعله عندما اقرأ الجريدة في الصباح .. ابحث عن خبر الأرصاد الجوية..مربع صغير اسفل الصفحة الأولى
ومع اني كثيراً ما انساه بعدها
فقد اصبحت عادة يومية ..
اكره كثيراً كلمة "شديد البرودة ليلاً"
اكره البرد .. واكره الليل
كل عام اقول : اتمنى ان يكون الشتاء قصيراً هذا العام .. ولكني اتمنى ايضاً ان تمطر كثيرا
اكره هذا الالم الذي اشعر به في اطرافي .. البرودة تتسلل الى داخلي ولا تزيدني إلا وحدة .. وحزناً

تذكرتك عندما قلت لي
- انا بحب الشتاء قوي
- وانا هموت من البرد دلوقتي .. الصيف فعلا اكثر حرية
- بصي الناس كلها مبتسمة ازاي ؟؟؟
كل الناس الصبح كانت جاية بردانة جداً .. وبيتنططوا من البرد .. بس كلهم بيضحكوا .. كأنهم بيلعبوا ..
البرد بيخلي ملامح وشهم على طول مبتسمة .. شكلهم حلو
لكن في الحر .. مفيش على وشهم غير التعب والارف
- .......
- مش سبب كفاية علشان احب الشتاء ؟؟؟
- سبب كفاية علشان احبك انت

10 Comments:

Blogger Unknown said...

الله
:)

12:42 PM  
Blogger blueberry said...

hi youssra,
shokran 3ala el la7azat el 7elwa de

3:19 PM  
Blogger Tamer Nabil Moussa said...

عزيزتى يسرا

كل فصل ولة سحرة

وعيبة ايضا

يعنى الشتاء برد وانكماش

والصيف حر وارف

بس انطلاق

احنا نحاول نأقلم نفسنا على جميع فصول السنة

ربنا يوفقك

الى الامام

11:11 PM  
Blogger بعد الطوفان والجو شبورة said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:58 AM  
Blogger Aladdin said...

صباحك زي الورد!

5:36 PM  
Blogger YouSy said...

eh dah Aladdin :) welcome ya fandem..leek wa7sha
moai, blueberry and tamer : thanks alot :)

4:30 PM  
Blogger daktara said...

انا كمان مبحبش الشتاء لانه مرتبط بالمذاكرة والدراسة والامتحانات
لكن الصيف كله اجازه وميه وبحر وحب(اصل انا مبحبش غير في الصيف) بس كل ده بعد العصر فقط

12:56 AM  
Blogger Unknown said...

بلوج جميل تحياتى

3:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

انا عن نفسي بحب فصل الشتا جدا ,رغم ان البرد بيقيد الحركه, بس بحس انه فصل الاحلام...........الاحلام اللي مبنبقاش شايفين ملامحها كويس طول السنه ,او الاحلام المنسيه اللي عمرنا ما بنتخيل اننا نفتكرها في اي وقت....... وخاصه في فصل الشتا بالذات,بس بالعكس ,الاحلام دي مبتظهرش الا في فصل الشتا وبس ومش اي وقت تاني.........
, و احلى مافي الاحلام دي هو طهورها المفاجيء غير المتوقع في فصل الشتا البارد...الغامض...الجميل...
mystic_dream

10:17 PM  
Blogger wagdy El-Komy said...

على فكرة انا عامل رواية اسمها شديد البرودة ليلا ، طبعا انا ماكنتش اعرف بكراهيتك للشتاء ، اسمى وجدى الكومى وعندى مدونة عليها مجتزأ من الرواية
والمدونة عنوانها http://wagdykomy.blogspot.com/

3:19 PM  

Post a Comment

<< Home